Cheesecake med passionsfrukt

Detta recept kommer från halv åtta hos mig och den var jättegod! Var ett par månader sen jag gjorde den så får att bli en till snart :)



Kakbotten
15 st digestivekex
75 g smör
Fyllning
4 st gelatinblad
2 st ägg
400 g philadelphiaost
2 dl crème fraiche
1.5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 st citron
Glasyr
1 st gelatinblad
1 msk socker
4 msk vatten
4 st passionsfrukter

Botten
Krossa kexen fint.
Smält smöret.  Blanda ihop och tryck sedan ut smulorna i rund form med avtagbar botten. Ställ i kylen.
Fyllning
Lägg 4 gelatinblad i kallt vatten ca 5 minuter.
Dela äggen i gulor och vitor. Blanda gulor, ost, crème fraiche, socker, vaniljsocker och citronskal till en slät smet. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner i smeten. Värm citronsaften i en kastrull och tag sen av den från värmen. Krama ur gelatinbladen och låt dem sedan smälta i citronsaften. Låt blandningen svalna något innan den försiktigt hälls ner i ostsmeten under omrörning. Häll blandningen över kakbotten och ställ åter in i kylen, minst en timme.
Glasyr
Blötlägg gelatinet i kallt vatten ca 5 minuter.
Hetta upp socker och vatten i en kastrull. Krama ur gelatinbladet och låt det sedan smälta i sockerlösningen. Skrapa ur passionsfrukterna ner i sockerlösningen och rör om. Låt svalna. Häll över fyllningen på kakan försiktigt. Låt stelna i kyl i minst en timme.

Jag tror jag tog endast 10 kex till botten, blev ganska mycket ändå.

Kommentarer
Postat av: Fia

Den såg ju inte lite god ut!

2011-07-04 @ 21:51:17
URL: http://www.sofsan.se/
Postat av: Sugar Mania

Åh vad smaskig den såg ut. Har faktiskt aldrig provat göra en passionfrukts cheesecake, men å andra sidan är det mycket jag inte provat på än. Men nån gång får det bli debut.

2011-10-24 @ 15:56:38
URL: http://sugarmanias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0