Lyxiga skurna vaniljbullar

Idag har jag bakat lite annorlunda vaniljbullar från en bok som heter lättlagat. Om en stund blir de lite fika framför tvn :)



Ingredienser
25 g jäst för söta degar
3 dl kall lättmjölk
3/4 dl strösocker
2 ägg
150 g smält avsvalnat smör
11-12 dl vetemjöl
Vaniljkräm
3 dl standardmjölk
3 msk strösocker
1 ½ msk maizena majsstärkelse
4 äggulor
2 tsk vanillinsocker
Fyllning
75 g rumsvarmt smör
1 ½ dl florsocker

Gör så här
Börja med vaniljkrämen. Koka upp ingredienserna under vispning till en kräm. Låt kallna i vattenbad under lock.
Rör ut jästen i mjölken. Tillsätt övriga ingredienser, lite mjöl i taget. Låt jäsa 40 min. Blanda fyllningen.
Kavla ut halva degen till ca 30x40 cm och lägg den i en långpanna med bakplåtspapper. Bred på vaniljkrämen. Kavla ut resten av degen och bred på fyllingen, rulla ihop och skär i 24 bitar. Lägg bullarna på degplattan med vaniljkräm. Jäs ca 1 timme.
Pensla bullarna med ägg och strö på pärlsocker. Grädda ca 25 min längst ner i ugnen på 200 grader.
Skär i rutor.



Kommentarer
Postat av: Åsa/ En Sida Med Mat

Hej!

Tack för kommentaren hos mig!

Ja, jag kan verkligen rekomme´ndera den pajen!!



Men Gud så goda dom skurna vaniljbullarna såg ut!!

DOM måste jag prova!



Såg att du väntade tvillingar, vad kul!

Grattis!



Det där med att veta kön på fostret, där var jag och min sambo inte överens.

jag ville veta men inte han.

Men inför första UL så sa han att jag fick bestämma.

Så jag frågade men då sa den sura (tyvärr) barnmorskan att det var minsann inte därför man gjorde UL.

Men sen kollade hon ändå och sa att hon inte kunde se eftersom "den" låg och knep med benen.

Sen till nästa UL i v 35 tyckte jag inte det var lönt.



Lycka till!

Mvh Åsa.

2010-01-14 @ 20:55:22
URL: http://www.ensidamedmat.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0