Pastagratäng med Broccoli och Fetaost

Igår gjorde jag pastagratäng, receptet har jag hittat på coop. Jag gillar att köra vegetarisk då o då, så denna passar bra :) Tyvärr hade jag inte så mkt fetaost hemma, men nästa gång får det bli mer. Jag hade även i lite riven ost för att kompensera fetaosten. Nästa gång ska jag nog prova att byat ut broccolin mot andra grönsaker.



Ingredienser

ca 300 g broccoli 
4 port kokt pasta
200 g fetaost
Sås
25 g smör
1 liten gul lök, hackad 
2 msk vetemjöl 
2,5 dl matlagningsgrädde + 3,5 dl mjölk
1 grönsaksbuljong
½ tsk salt
½ tsk svartpeppar
1 krm muskotnöt

Gör så här
Koka broccolin i lättsaltat vatten ca 1 minut. Smörj en ugnssäker form och blanda i pasta, broccoli och fetaost. Smält smöret i en kastrull. Fräs löken någon minut utan att den tar färg. Strö vetemjöl över löken och rör om. Tillsätt mjölken, lite i taget. Låt såsen koka upp innan nästa skvätt hälls på. Tillsätt buljong, salt, peppar och muskotnöt. Sänk värmen och koka cirka 5 minuter, rör om då och då. Häll såsen över pasta, broccoli och fetaost. Gratinera högt upp i ugnen ca 10 minuter på 225 grader.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0