Mariannecupcakes

Detta recept hittade jag på Bakpassion, fast det kommer från Martha Stewart. Jag gillar inte dumle så mycket så bytte ut den till Marianne och vad gott det blev. Detta kommer absolut bli mitt favoritrecept på muffins, och glasyren kan man ju variera :-) Marianne fluffet är bra att göra dagen före.



Ingredienser
2 stora ägg
3,5 dl socker
1,5 dl varmt vatten
1,5 dl mjölk
1/4 tsk vinäger
3 msk olja
1,5 dl kakao
3,5 dl mjöl
1 ½ tsk bikarbonat
3/4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3/4 tsk salt
Fluff
3 dl vispgrädde
ca 180 g Mariannegodis

Gör så här

Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner vatten, mjölk, vinäger och olja. Blanda alla torra ingredienser (kakao, mjöl, bikarbonat, bakpulver, vaniljsocker och salt) och vänd ner i smeten.
Fyll sedan muffinsformar till 1/3 och grädda i ca 15 min, känn efter när de är torra. Låt svalna.
Fluff
Värm grädde tills den nästan kokar. Ha i krossad marianne och rör om tills de smält. Sila ev bort mariannde som ej smält. Låt stå i kylen i minst 5-6 timmar men helst över natten. Vispa sedan upp som vanligt grädde. Bre eller spritsa över cupcaken.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0