Maräng- och hallonrutor

Detta recept kommer från boken Sommarens söta som jag gärna vill ha. Men nu hittade jag det på recept.nu som har publicerat en del recept i från boken. Gott blev det, gjorde 1,5 sats, men det blev väldigt mycket marängsmet så jag hade inte på allt. Och nästa gång tar jag nog lite mer hallon.



Ingredienser
75 g mjukt smör
1 dl strösocker
4 äggulor
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 msk mjölk
ca 1 1/2 dl hallon
Maräng
4 äggvitor
2 dl strösocker
1/2 tsk ättiksprit

Gör så här
Värm ugnen till 175 grader. Smörj och bröa en ugnsfast form, ca 20 x 30 cm. Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggulorna en i taget och vispa ordentligt. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten tillsammans med mjölken. Bred ut smeten i formen och strö över hallonen. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Tillsätt sockret matskedsvis och ättikspriten under kraftig vispning till en fast maräng smet. Bred den över kaksmeten. Grädda i 40–45 minuter. Lägg lite folie över kakan om marängen börjar få för mycket färg. Låt svalna helt och skär sedan i rutor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0