Jordgubbsmazariner

Förra veckan bakade jag Jordgubbsmazariner efter att jag sett receptet på Camillas bak- och matlagningsliv. Var enklare än jag trodde att göra mazariner, det jobbigaste var att trycka ut degen i formarna :-) Men nästa gång tror jag att jag tar lite mindre vaniljkräm och mer mandelmassefyllning.



Mördeg

1/2 dl strösocker
100 g smör
1/2 ägg
3 dl vetemjöl
Fyllning
150 g mandelmassa
50 g smör
1/2 ägg
1 tsk vaniljsocker
Jordgubbar (Jag tog frysta)
Vaniljkräm (1-2 dl)
Glasyr
2 dl florsocker
2-3 msk koncentrerad jordgubbssaft

Gör så här
Arbeta snabbt ihop ingredienserna till mördegen. Klä formarna med degen. Ställ in i kylen.
Mixa smör och mandelmassa tills smeten är slät. Rör försiktigt ner ägg och vaniljsocker.
Rör ihop vaniljkrämen enligt anvisning på förpackningen.
Täck botten på mördegsformen med lite jordgubbar i bitar. Klicka i en tesked vaniljkräm och försök jämna till den lite. Fyll upp resten av formen med 1-2 tsk mandelmassafyllning.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader, ca 20 minuter. Låt sedan svalna.
Rör ihop florsocker och jordgubbssaft tills det blir smidigt men inte för löst. Bred lite glasyr över mazarinen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0