The Ultimate Chocolate Chip Cookie

Idag har jag bakat ännu ett recept från Sommarens Söta. Kakorna är väldigt enkla att göra, bara att röra ihop och grädda. I boken står det att degen helst ska vila ett dygn i kylskåp, men man kan grädda dem direkt också. Min deg fick vila i ett par timmar.



Ingredienser
175 g avsvalnat smält smör
2 ½ dl farinsocker
1 dl strösocker
1 ägg + 1 äggula
5 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
ca 200 gr grovhackad mörk choklad

Gör så här
Vispa smör, farinsocker och strösocker poröst. Vispa ner äggen. Blanda ner de torra ingredienserna och därefter chokladen. Låt eventuellt vila i kylen.
Rulla ut degen till små bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. För mig blev det ca 50 kakor. Grädda ca 15 min på 175 grader. Låt svalna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0