Kaneljansson

Har tjuvstartat med lite julmat hemma och eftersom vi ej tycker om ansjovis så provade jag att göra en lite annorlunda jansson som jag hittade på alltommat. I receptet stod det 1 msk kanel och 1 matsked kardemumma, men jag tog endast 2 kryddmått och det räckte. Kanske hoppar över kanelen nästa gång + att det blir mindre grädde o mer mjölk. Jag glömde morötterna, men dte fungerade bra utan dem också.



Ingredienser

2 st potatisar
2 st morötter
1 bit rotselleri
1 bit kålrot
2,5 dl grädde
0,5 dl mjölk
2 tsk kanel
2 tsk kardemumma
1,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
ströbröd

Gör så här
Skala och riv rotfrukterna grovt i en hushållsmaskin. Lägg det rivna i en smord form. Blanda grädde, kanel, kardemumma, salt och peppar och häll blandningen över. Avsluta med ett par smörklickar och ströbröd.
Grädda 40–50 min mitt i ugnen tills rotsakerna är mjuka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0