Hårfärgning med henna

För ett tag sen provade jag att färga håret med henna. Jag köpte hennapulver och indigo från Crearome. Det är väl inte den bästa hennan, men ganska billig och lätt att få tag på så jag chansade. När man färgar med henna använder man inga kemikalier och det är inget som sliter på håret, tvärtemot är det vårdande och stärker ofta håret.
Jag blandade 100 g hennapulver med citronjuice, nejlikapulver och lite kanel och lät det stå en hel dag. Sen blandade jag iordning 33 g indigopulver med vatten och rörde ihop de två rörorna och spädde med lite te och vatten för att få bra konsistens. Louise hjälpte mig att få i det i håret, blev en del pusslande eftersom det är en ganska kladdig lera. Sen ska håret plastas in med plastfolie och sitta i 2-4 h. Jag hade i det 3 h, men nästa gång får de nog bli iaf 4 h. Jag blev nöjd, även om det inte täckte håret helt och inte så stor skillnad mot förut. Men jag ska iaf fortsätta färga med henna och inte köpa hårfärger eller toningar, som både sliter på håret och är dåligt för miljön. Det som är bra är ju att man kan välja färg genom att blanda olika mängd henna och indigo och få allt från kopparrött till svart.
Jag provade även att blanda en hennagloss (filmjölk och hennapulver), som Marcus fick testa. Han hade bara i det i 35 min så blev bara lite skillnad, men bra :) Jag tror jag ska prova en hennagloss nästa gång.

Information om henna finns att läsa på Henna for Hair

 

 

Här kommer en  före och en efter bild på min hårfärg:

 


Kommentarer
Postat av: Bettan

Prova att köpa hennapulver hos Topformula, jag använder själv det kopparröda och det blir lysande!

2009-10-11 @ 15:08:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0