Frukostbullar

Idag har jag bakat frukostbullar med keso och solrosfrön, de var gott och man måste ju inte äta dem till frukost =) Receptet kommer från alltommat och jag kommer abslout göra dem igen, enkelt och gott!



Ingredienser
50 g jäst
50 g smör
5 dl mjölk
250 g keso naturell
1 msk sirap
0,5 tsk brödkrydda
1,5 tsk salt
0,5 dl solrosfrön
3 dl rågsikt
1 dl grahamsmjöl
8 dl vetemjöl

Gör så här:

Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken och värm till 37°. Häll degvätskan över jästen och rör så den löser sig. Tillsätt keso, sirap, brödkrydda, salt och solrosfrön. Blanda i rågsikt och grahamsmjöl och nästan allt vetemjöl, det ska bli en ganska lös deg. Låt degen jäsa i bunken ca 40 min. Baka ut till 25 runda bullar. Låt dem jäsa på plåt under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225° Pensla bröden med uppvispat ägg och strö över solrosfrön. Grädda på andra falsen nerifrån ca 10 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0