Kevin

Nu var det längesen jag skrev här men tänkte börja lite smått igen nu när jag är mammaledig på nytt.
 
Ska börja med att berätta om min andra graviditet. Jag tycker att jag hade ett väldigt bra gravid och jag trivdes med magen. Jag mådde en del illa i början, men inget allvarligt. Mådde ganska bra resten av graviditet förutom att det blev tungt på slutet med den stora magen, men det är ju inget man kan komma ifrån. Jag var lite nervös att förlossninegn skulle bli värre pga att graviditeten varit såpass bra. Alla kontroller på MVC var jättebra med bra värden osv. Ultraljudet gjordes i början av augusti och då såg vi att det var en pojk i magen, beräknat födelsedatum blev den 25 dec, innan hade jag räknat det till 6 januari så det ändrades nästan 2 veckor, positivt då det blev lite närmare men lite orolig att han skulle välja att komma på julafton. Jag hoppades hela tiden på att han skulle komma före julafton men det var väldigt lugnt i magen, inga förvärkar eller liknande. Så vi kunde fira jul både julafton och juldagen och dagarna efter var lika lugna.
 
Magen den 18 december.
      
 
Magen den 25 dec, BF,         
 
Nyårsafton verkade det också som vi skulle hinna fira. Kvällen den 30:e dec satt vi uppe och spela lite på tjejernas nya tvspel lego jurassic park och jag gick och la mig före Jonas som satt uppe lite längre. Vi prata om på kvällen om han skulle lägga sig ifall det skulle hända något så han var utvilad men det var ju lika lugnt som vanligt så trodde inte det var dags än på ett tag. Vid denna tiden kändes det som att det aldrig skulle sätta igång utan att jag skulle få bli igångsatt tillslut.
 
Men den natten vaknade jag 03:30 av att det blev varmt och blött i sängen, jag ställde mig upp bredvid sängen och då forsade det ut vatten så jag väckte Jonas. Jag kände inget mer förutom att det fortsatte att rinna men jag ringde förlossningen som sa att jag skulle återkomma klockan 9 på morgonen för att få en tid att komma in på koll. eter samtalet så la vi oss lite igen men jag kände inte av några fosterrörelser och började även känna lite värkar, så ringde tillbaka till förlossningen 04:30 och vi åkte strax efter. Lite efter fem var vi framme och då had ejag haft regelbundna värkar i bilen, de gjorde dock inte så ont än. Vi fick komma in till ett rum och de kopplade åp CTG: Värkar blev mer intensiva när vi var där och gjorde riktigt ont en del. Lite efter kl 06.00 ville jag ha smärtstillande och då var jag öppen 4 cm. Vi fick komma in till ett rum på förlossningen ich jag fick lustgas, värkarna gjorde väldigt ont då. Vi var där själva i princip och vid kl 07 var det skiftbyte och den nya barnmorskan kom in vid 07:20, jag fick då högre koncentration på lustgasen och hon kände då att jag var ppen 10 cm så då blev det full fart. Jag sa att jag ville ha bäckenbottenbedövning, jag fick det med tjejerna och ville gärna ha det igen. Tillslut fick jag det, fast de drog ut på det en del. Vet inte hur länge jag hade krystvärkar och krystade på men det gjorde riktigt ont och jag använde lustgasen mycket, blev tom väldigt yr en gång men det gick bra. Tillslut kom han ut 08:12 på nyårsafton och det var så skönt att han var ute. Efteråt började de dock kolla min blödning efter att moderkakan var ute och jag fick sys en del, var väldigt skönt när allt det var klart och jag fick slappna av. Jonas höll Kevin mest då under tiden, men Kevin hann även komma upp på min bröst en stund.  Sen fick vi vara själva och bara slappna av som var så skönt.
Någon timma senare kom de in för vägning och mätning, Han var 55 cm lång och vägde 4280 gram, huvudomfäng 36,5 cm, en riktigt stor kille.
 
Några timmar gammal
 
Vi bestämde oss för att vi ville åka hem då vi inte ville ta in på patienthotellet och barnronden skulle vara vid halv tre. Men när vi var iväg på kontrollen så blev jag yr, kändes som jag skulle svimma och samtidigt fick Kevin upp fostervatten och han fick ingen luft och blev blå. Detta hände precis efter läkaren kollat på honom, så läkren fick komma tillbaka sen igen. Att de får upp fostervatten och inte får luft var normalt och inget farligt, men det ser läskigt ut. Vi bestämde då att jag och Kevin skulle få stanna kvar på BB en natt, kändes tryggare, Jonas åkte hem till hundarna lite senare. Så jag och Kevin fick fira nyår på sjukhuset, fick ett eget rum vilket var skönt och gjorde inget att vara kvar där. Jag skötte allting själv med honom och fick mat på rummet, natten gick bra förutom lite sömn och mycket amning. På morgonen därpå kom jonas och vi åkte hem efter läkarronden.
 
På BB.
 
Äntligen hemma, 1 dag gammal.
 
Dagen efter fick vi åka tillbaka till sjukhuset för PKU-prov, då kollade de även gulsot, och han hade någit högt bilirubinvärde, de fick därför at blodprov och vi fick stanna kvar och vänta. Det var högt men inget behövde göras förutom en till kontroll dagen efter. Så dit igen den 3:e januari, värdet hade gått ner så vi behövde inte komma tillbaka mer men vi skulle hålla koll så han inte blev gulare och så att det gick ner. Gulsoten blev bättre och nu har det varit helt borta ett tag men har ju gått en månad. Kevin hade även en stor bula på huvudet när han föddes som var fylld med vätska, men den är också helt borta nu.
 
Kevin 3 januari.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0