Chokladfondant

Provade ett recept på chokladfondant som jag hitta i en allt om mat tidning, konsistensen blev väldigt bra som den ska vara o lös i mitten. God också, men tror den blivit bättre med 70% choklad,denna gång använde jag marabous mörka choklad. Hade de inne i ugnen 15 min eftersom jag gjort dem i förväg o förvarat dem i kylen. Serverade med grädde och hallonsås (hallon o florsocker).



Ingredienser
125 g smör
200 g mörk choklad
2 ägg
2 äggulor
3/4 dl socker
1/2 dl mjöl

Gör så här
Smörj 4 st formar med smör och strö dem med strösocker. Smält smör och choklad i vattenbad. Vispa ägg, äggulor och socker vitt och pösigt. Vänd ner chokladsmeten. Sikta ner mjölet och rör försiktigt till en jämn smet. Fördela smeten i formarna och grädda 12-13 min på 175 grader.
Trackback





RSS 2.0