Macarons med chokladsmak

Jag har länge varit sugen på att testa macarons och igår blev de av att jagf gjorde dem. Tycker faktiskt det gick ganska bra för att vara första gången, men 2:a o 3:e plåten sprack en del i ugnen, så nästa gång ska de få torka lite längre innan gräddningen. Enligt receptet skulle de bli ca 25 st dubbla kakor, men jag fick ut 54. Receptet kommer från recept.nu & leila. Jag skållade och malde mandel själv, totalt tog de 2 timmar för mig, så de är lite tidskrävande.



Ingredienser
4 st äggvitor
0.5 dl strösocker
150 g skållad och malen sötmandel
4 dl florsocker
1 msk kakao
Smörkräm
100 g mjukt smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st äggula
2 msk nutella
1 1 msk kakao

Mandelkakor
Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa äggvitorna på låg hastighet i en bunke och öka efter hand. Tillsätt strösocker, lite i taget och vispa till en toppig maräng. Blanda försiktigt ner malen mandel, florsocker och kakao.
Spritsa ut smeten till runda klickar, stora som femkronor, på en plåt med bakplåtspapper. Låt kakorna vila på plåten minst 15 minuter.
Grädda kakorna i nedre delen av ugnen cirka 12 minuter, de skall vara lite mjuka i mitten. Dra bort bakplåtspappret från plåten direkt och låt kakorna svalna.
Smörkräm
Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Vispa ner äggulan. Tillsätt kakao och nutella, vispa lite till. Bre ut krämen på undersidan på hälften av kakorna. Lägg resten av mandelkakorna över som lock.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0