Saffransbullar

Häromdagen startade jag julbaket med att baka saffransbullar. Jättegoda blev dem, men var lite svårt med tiden i ugnen. Jag hade köpt ett paket saffran från apoteket och ett från coop som var santa marias. Santa Marias var malen medans apoteket hade hela strån. Apotekets luktade mycket godare, men var något dyrare, men det är det värt. Så i fortsättningen ska jag endast köpa apotekets saffran.  



Ingredienser
1 paket jäst
5 dl mjölk
2 paket saffran
250 g kesella 10%
100 g mjukt smör
2 dl socker
½ tsk salt
16-17 dl vetemjöl
Fyllning
200 g riven mandelmassa
100 g mjukt smör
1 msk vanillinsocker

Gör så här
Värm mjölken tillsammans med saffran till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och häll över mjölken. Tillsätt salt, socker, kesella och smör. Tillsätt mjöl lite i taget och knåda degen väl. Låt jäsa ca 45 min. Rör under tiden ihop ingredienserna till fyllningen.
Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en rektangel och bred på fyllningen. Rulla ihop till en rulla och skär i bitar. Låt jäsa under bakduk ca 30 min.
Pensla med ägg och strö på pärlsocker. Grädda i 11-14 minuter på 200 grader.
Trackback





RSS 2.0