Vacker utan schampo

Jag tänkte skriva lite om hårvård. Jag använder inte schampo och nu har det gått nästan 1,5 år sen jag slutade. Anledningen var att jag hittade sidan lockig.se och blev nyfiken och testade. Jag kommer aldrig gå tillbaka till schampo igen.
Det man gör är att man undviker vissa ämnen i alla produkter man har i håret, speciellt silikoner och mineraloljor som egentligen är helt onödigt för håret och som finns i väldigt många hårprodukter.
När man ska börja så får man först tvätta håret med schampo som innehåller SLS men inte silikoner och mineraloljor för att tvätta ur håret så det blir fritt från förbjudna ämnen, tex någon av family fresh's produkter. Sen i fortsättningen använder man bara balsam när man tvättar håret, först ett att tvätta med och sen ett vårdande.
Jag tvättar håret med neutral balsam, man ska gnugga in det i hårbotten och sen skölja och därefter tar jag i ett mer vårdande balsam i längderna som får verka en liten stund. Tips på balsam jag brukar använda är: *Garnier Respons Pärlemor & körsbär - Inpackningn *Klippotekets Balsam Colour Guard *Jessicurl Too Shea - finns endast att köpa på lockbutiken.

Som styling använder jag nu nästan enbart Kinky-Curly Curling Custard, den är också inköpt på lockbutiken. En väldigt stor burk, gelén är väldigt dryg så den kommer räcka länge, minst ett år gissar jag på. Jag tycker den fungerar väldigt bra och luktar gott :)
Jag har även aloe vera till håret ibland, jag kör mest på aloe 99 som man kan köpa på hälsokosten, tycker den är bäst och har bra pris. Ibland blandar jag aloe vera med lite Wella Gelé för mer stadga. Använder också en del av jessi curl's stylingprodukter.

Som sammanfattning är detta inte krångligare än att använda schampo, håret blir rent av bara balsam bara man håller sig till rätt produkter. Och håret blir mkt mjukare, mitt hår är inte alls lika torrt som när jag använde schampo som torkar ut håret. Informartion om detta finns att läsa på lockig.se , där det finns mkt bra information att läsa om hårvård. Obs, man måste inte vara lockhårig för att köra på denna metod utan det fungerar för rakhåriga också :)

Här är några av de produkterna jag använder

Kommentarer
Postat av: marie

fick min fråga på slutet;) man kanske skulle ta och testa detta nån gång!

2010-01-18 @ 09:14:37
URL: http://sezzan85.blogg.se/
Postat av: yohana

hej, jag undrar om du vet vart man kan köpa kinky curly custard i sverige? lockbutiken verkar inte finnas längre? Du får gärna skicka ett svar till min mail, då jag är väldigt intresserad av den här produkten

2012-02-05 @ 20:35:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0