Lantbröd

Jag köpte skogaholms lantbröd med havssalt och på packetet fanns receptet så man kan baka själv. Det var jag tvungen att prova och gott blev det, ganska enkelt, så jag kommer baka det fler gånger.



Ingredienser

½ dl vetekross
½ dl linfrön
2 dl havregryn
50 g jäst
6 dl vatten
2 tsk havssalt
25 g flytande margarin
3,5 dl rågsikt
11 dl vetemjöl

Gör så här
Blötlägg vetekross, linfrön och havregryn i 2 dl i vatten i ca 20 min. Smula ner jästen i en bunke och häll på 4 dl vatten som är ca 37 grader varmt. Blanda ner övriga ingrediense. Knåda degen smidig. Låt jäsa i bunken under handduk i ca 30 min.
Ta upp degen och dela i två delar och lägg rullarna i brödformar. Låt jäsa 45 min.
Pensla bröden med vatten och strö på rågsikt. Gör ett snitt i varje limpa.
Grädda i nedre delen av ugnen på 225 grader i ca 30 minuter. Låt svalna på galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0