Morotssoppa & Muffins

Idag blev det morotssoppa och matiga muffins med morot och äpple till kvällsmat. Soppan har jag gjort tidigare en gång och den är både enkel och god, fast idag fick det bli utan purjolök eftersom det ej fanns hemma. Receptet på soppan kommer från alltommat. Muffinsen blev också goda, fast de är nog godast nybakade.



Morotssoppa
0,5 liter rivna morötter
1 st strimlad purjolök
1 liter vatten
2 st hönsbuljongtärningar
200 gr philadelphiaost, örter och vitlök
1 krm svartpeppar

Gör så här
Koka morötter, lök och buljong i vattnet 5 min. Tillsätt philadelphiaosten och rör om tills den smält. Smaksätt med peppar.

Matiga Muffins
2 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
½ tsk salt
½ msk bakpulver
½ dl flytande smör
2 dl mjölk
½ dl rivna morötter
½ dl rivet äpple

Gör så här

Rör ihop smör, mjölk, morötter och äpple. Blanda mjöl, salt och bakpulver, rör ner i smeten. Fördela i muffinsformar och grädda mitt i ugnen ca 13 min, 225 gr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0