Sockriga Syltbullar

Igår provade jag ett till recept från Sommarens Söta, denna gång blev det fylla bullar. Jag gjorde några med hallonsylt, några med sylt + vaniljkräm och resten med bara vaniljkräm. Jag gjorde hemmagjord vaniljkräm, också den från Sommarens Söta. Det tog lite längre tid att göra dem än jag räknat med, blir ganska mkt pill när man ska lägga i fyllningen och nypa ihop dem till bollar. Men det gick bra tillslut, var inte många som läkte :-)



Ingredienser
150 g smör
5 dl mjölk
1–1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
2 tsk malen kardemumma
1 ägg
50 g jäst
14–15 dl vetemjöl

hallonsylt & vaniljkräm
ca 100 g smält smör
ca 3 dl strösocker

Gör så här

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölk, socker, salt, kardemumma och ägg. Värm tills blandningen blir fingervarm, 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och häll på mjölkblandningen över. Rör tills jästen har löst sig. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i ca 40 minuter.
Knåda degen i några minuter. Tillsätt eventuellt mer mjöl. Forma degen till bollar och platta sedan till dem. Klicka ut ca 3 tsk fyllning och nyp ihop till runda bullar. Lägg bullarna med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i 30 minuter.
Grädda bullarna i ca 8 minuter på 250 grader. Pensla dem direkt med smält smör och vänd dem sedan i socker. Lägg bullarna på ett galler för att kallna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0