Kokoskaka med chokladkräm

Detta recept kommer från min välanvända Sommarens Söta. Jag tyckte den blev väldigt god, men man måste tyck om kokos :-)



Ingredienser

150 g smör
3 ägg
2 dl strösocker
7 dl kokosflingor
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Chokladkräm
250 g mörk choklad (jag tog 175 g mörk + 75 g ljus)
1 dl vispgrädde
75 g smör

Gör så här

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker, tillsätt smöret. Rör ner de torra ingredienserna och blanda till en slät smet. Fyll i en smord och bröad form., gärna med bakplåtspapper i botten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35-40 min på 175 grader. Låt kaka svalna i formen.
Hacka chokladen och smält den tillsammans med grädde och smör i vattenbad. Låt svalna något och vispa sedan lite med elvisp. Bred ut krämen över kakan, låt stå i kylskåp tills krämen har stelnat. Ta försiktigt bort formen från kakan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0